Calendari Serra d'Or 2019. Santiago Rusiñol, naturalista i simbolista místic
per , DD.AA.   
0 comentari/s Visitat 307 Cops
ISBN: 1172872270009
Data de publicació: 01/10/2018
Nombre de pàgines: 12
Format: llibre
Col·lecció: Calendari «Serra d'Or»
Matèria: Calendaris

Portada en alta resolució:

PVP : 13.90 €

Material Didàctic
Resum

SANTIAGO RUSIÑOL. NATURALISTA I SIMBOLISTA MÍSTIC
L’amic Miquel Utrillo, que sovint es reia del misticisme simbolista de Rusiñol, li retreia que seleccionava com a models dones lúgubres amb posat de notari. Per a Rusiñol, una dona interessant és aquella que té vida interior i amb la qual es pot conversar de coses serioses. Per aquest motiu cerca dones amb un deix evident de romanticisme, amb profunditat anímica i un rictus de melangia. Aquesta Malenconia, l’artista la va pintar a l’apartament llogat del Quai de Bourbon de París, a començament de la primavera del 1895, i tot seguit l’estrenà a l’Exposició Nacional de Madrid. Era d’allò més modern que hi havia, però el quadre passà sense pena ni glòria.
Santiago Rusiñol (1861-1931) va ser un dels personatges més populars i influents en la Catalunya del seu temps i més enllà. Com tots els grans, és una persona difícil d’enquadrar, perquè trenca tots els marcs i etiquetes; era polièdric, gairebé podríem dir que a mesura que creixia el seu esperit, sumava elements contradictoris que descol·locaven els crítics d’art, tan amics d’encaixonar els fenòmens artístics. Rusiñol era pintor, però també escriptor, dramaturg i activista cultural d’envergadura. L’estrat més profund del seu pensament i del seu art és el naturalisme, d’arrel francesa, aquell que dona per superat el realisme de Zola i de Courbet, sense rebutjar-lo del tot, per anar més enllà. No es tracta de representar la realitat material sense concessions —nulla pietas, deia Zola—, sinó de veure la immensa trama d’elements que entren en cada fenomen natural, en cada fait vécu. D’aquesta manera, la naturalesa esdevé epifania: cada situació, cada quadre pres del natural revela a l’observador atent i capacitat un efluvi intuïtiu del Tot, del quid divinum que hi ha en allò que empeny i mou la persona, la societat i el cosmos tot sencer. És la dimensió panvitalista i panteista que hi havia al darrere de molts addictes al naturalisme.
Gairebé imperceptiblement, a París ja en els primers anys noranta, Rusiñol es va fer sensible al simbolisme. Precisament l’encís de les coses naturals consisteix a remetre a les espirituals. El materialisme, crematístic i pragmàtic, és castrador, amputa la part més important de la persona i d’un poble per fer-los «realistes», és a dir, incapaços de tot ideal personal i col·lectiu. En el seu llibre Oracions (1897), Rusiñol ensenya els seus seguidors a agenollar-se davant d’una posta de sol, d’un xiprer, o en sentir, de lluny, el so d’una campana, perquè aquestes oracions laiques —igual que les tradicionals cristianes— desvetllen l’ànima a aquelles realitats que perduraran més que nosaltres en aquesta vida.
 
Josep de C. Laplana
Director del Museu de Montserrat


Comentari/s
0 Comentari sobre :Calendari Serra d'Or 2019. Santiago Rusiñol, naturalista i simbolista místic »

Participa i escriu el teu comentari!

Escriu el teu comentari a continuació. Necessites ser membre per poder fer-ho Registra´t A la nostra web o Inicia sessió.